Jeden z aspekt贸w SEO staje si臋 szczeg贸lnie intryguj膮cy, zw艂aszcza w przypadku du偶ych sklep贸w internetowych z tysi膮cami do milion贸w adres贸w URL: kontrola indeksowania. W przypadku obszernych witryn, indeksowanie nie mo偶e by膰 pozostawione przypadkowi. Drobne detale techniczne mog膮 mie膰 tu ogromne znaczenie. Jak wi臋c nadzorowa膰 proces indeksowania? I dlaczego w og贸le jest to istotne?
Zrozumienie bud偶etu indeksowania
W przypadku naprawd臋 du偶ych witryn, takich jak wi臋kszo艣膰 sklep贸w, istotne jest u艣wiadomienie sobie istnienia tzw. bud偶etu indeksowania. Wyszukiwarki nie dysponuj膮 nieograniczonymi zasobami, aby regularnie indeksowa膰 wszystkie adresy URL na ca艂ym 艣wiecie. Twoim celem powinno by膰 umo偶liwienie wyszukiwarkom indeksowania tylko lub przynajmniej g艂贸wnie tych adres贸w URL, kt贸re s膮 rzeczywi艣cie istotne. Mo偶esz sprawdzi膰 cz臋stotliwo艣膰 indeksowania Twojej witryny w raporcie statystyk dotycz膮cych indeksowania w Search Console.
Jak zaplanowa膰 architektur臋 witryny?
Podstaw膮 dobrze zoptymalizowanego i 艂atwego do indeksowania sklepu jest przejrzysta i logiczna architektura witryny. Obejmuje to wiele czynnik贸w. Szczeg贸lnie wa偶na jest sensowna struktura adres贸w URL, kt贸ra odzwierciedla uk艂ad strony za pomoc膮 odpowiednich katalog贸w. Nale偶y rozwa偶y膰, jak g艂臋boka powinna by膰 ta struktura katalog贸w – powinna by膰 jak najbardziej kr贸tka i intuicyjna. Ponadto zaleca si臋 wykorzystanie nawigacji w celu sp贸jnego po艂膮czenia wszystkich element贸w nadrz臋dnych r贸偶nych adres贸w URL, co jest zrozumia艂e zar贸wno dla robot贸w, jak i u偶ytkownik贸w.
Dlaczego warto zwr贸ci膰 uwag臋 na d艂ugo艣膰 艣cie偶ki klikni臋cia?
W przypadku du偶ych witryn, warto r贸wnie偶 sprawdzi膰, czy adresy URL nie s膮 zbyt oddalone od strony g艂贸wnej. Mo偶e si臋 zdarzy膰, 偶e nie wszystkie adresy URL s膮 dost臋pne w trzech klikni臋ciach od strony g艂贸wnej, co jest zgodne z hierarchi膮 strony. Niemniej jednak, je艣li u偶ytkownik musi klikn膮膰 siedem lub wi臋cej razy, aby dotrze膰 do docelowego adresu URL, jest to zdecydowanie zbyt du偶o. W takim przypadku warto zastanowi膰 si臋, czy te strony s膮 istotne, oraz czy mo偶na lepiej je zintegrowa膰 z witryn膮. Je艣li strony te nie s膮 istotne, warto zastanowi膰 si臋, dlaczego w og贸le istniej膮.
Wykorzystywanie mapy witryny
W przypadku du偶ych witryn posiadanie mapy witryny w celach informacyjnych jest bardzo pomocne dla wyszukiwarek. Mapa witryny mo偶e zawiera膰 maksymalnie 50 000 adres贸w URL lub osi膮ga膰 wielko艣膰 50MB. Je艣li masz wi臋cej adres贸w URL, nale偶y skorzysta膰 z pliku indeksu mapy witryny. Jednak wa偶ne jest r贸wnie偶 regularne utrzymywanie takiej mapy witryny. Je艣li w mapie witryny znajduje si臋 wiele nieaktualnych adres贸w URL, mo偶e to przynie艣膰 efekt przeciwny do zamierzonego.
Zwr贸cenie uwagi na czas 艂adowania
Rozmiar strony jest r贸wnie偶 bezpo艣rednio powi膮zany z bud偶etem indeksowania. Szybko 艂aduj膮ce si臋 strony mog膮 by膰 艂atwiej przechwytywane przez roboty wyszukiwarek. Czas 艂adowania stanowi zatem istotny czynnik w kontek艣cie optymalizacji pod k膮tem SEO, zw艂aszcza w przypadku bardzo du偶ych witryn.