Over 10 years we helping companies reach their financial and branding goals. Onum is a values-driven SEO agency dedicated.

CONTACTS
SEO

Mapa witryny – dlaczego jest tak ważna?

Mapa witryny to kluczowy element struktury witryny internetowej. Jest to plik lub lista, która zawiera informacje na temat stron internetowych znajdujących się na danej witrynie. Głównym celem mapy witryny jest ułatwienie robotom wyszukiwarek indeksowanie wszystkich istotnych stron witryny. Istnieją dwa różne typy map witryn: HTML i XML.

Sitemap XML: Co to jest i jak działa?

Sitemap XML jest specjalnym rodzajem mapy witryny, która jest przeznaczona do użytku przez roboty wyszukiwarek. Jest to plik XML, który zawiera adresy URL do wszystkich stron witryny, wraz z dodatkowymi metadanymi, takimi jak częstotliwość aktualizacji i znaczenie względem innych stron. Dzięki uporządkowanemu przeglądowi adresów URL w mapie witryny możesz łatwiej indeksować witrynę i jej zawartość. Można utworzyć osobne mapy witryn dla produktów lub treści wideo, aby były one skuteczniej indeksowane.

Sitemap HTML: Czym się różni?

W przeciwieństwie do mapy witryny XML, mapa witryny HTML pomaga użytkownikom odnaleźć się na stronie, niczym spis treści. Jednak mapa witryny HTML nie zastępuje mapy witryny XML, ale można ją postrzegać jako jej uzupełnienie. Dostarcza ona użytkownikowi informacji o kategoriach i strukturze. W odróżnieniu od mapy witryny XML, mapa witryny HTML stanowi odrębną podstronę, do której zazwyczaj link znajduje się w stopce i dzięki temu jest widoczna dla użytkowników. Mapy witryn HTML powinny pomóc użytkownikom w szybkim dotarciu do każdej strony i podstrony oraz w zrozumieniu architektury witryny.

Dlaczego mapa witryny jest ważna dla SEO?

Mapa witryny odgrywa kluczową rolę w optymalizacji SEO. Pomaga wyszukiwarkom w zrozumieniu struktury witryny i szybszym indeksowaniu jej zawartości. Dzięki mapie witryny można również określić, które strony mają być częściej aktualizowane lub mają większe znaczenie dla witryny. Nie ma ona znaczenia dla rankingu, a są też strony, które jej nie mają. Niemniej jednak istnieją pewne zalety, jakie niesie ze sobą mapa witryny:

  • Google szybciej rozpoznaje zmiany:  jeśli dodane zostaną nowe adresy URL, możesz poinformować o tym Google za pomocą mapy witryny. W ten sposób pomagasz Google w indeksowaniu. Google najpierw indeksuje plik robots.txt, następnie powiązane z nim mapy witryn, a następnie zawarte w nim adresy URL.
  • Nowe strony internetowe są szybciej indeksowane:  Czy Twoja witryna jest jeszcze świeża? Wtedy Google najpierw musi wiedzieć, że istnieje. Za pomocą mapy witryny możesz aktywnie informować Google, że pojawiło się coś nowego.
  • Twoja witryna jest obszerna:  jeśli w witrynie znajduje się wiele adresów URL, mapa witryny zwiększa prawdopodobieństwo, że wszystkie zostaną zaindeksowane.

Jak stworzyć mapę witryny?

Istnieją różne metody tworzenia mapy witryny. Może ona zawierać maksymalnie 50 000 adresów URL, a jej maksymalny rozmiar wynosi 50MB. Jeśli prowadzisz większą witrynę, zaleca się podzielenie mapy witryny na kilka map witryny, które są połączone za pomocą mapy witryny indeksowanej. W zależności od używanego systemu zarządzania treścią (CMS), ten proces może zostać wykonany automatycznie. Poszczególne mapy witryn są połączone w pliku indeksu map witryn.

Tworzenie mapy witryny może być stosunkowo proste dzięki różnym narzędziom online dostępnym dla webmasterów. Istnieją również pluginy do popularnych platform CMS, takich jak WordPress, które automatycznie generują mapę witryny.

Błędy w mapie witryny?

W Search Console możesz sprawdzić, czy przesłana mapa witryny zawiera błędy. Jest to wyświetlane w raporcie mapy witryny w kolumnie „Stan”. Jeśli mapa witryny jest nieprawidłowa, Search Console pokaże Ci to ze statusem „Mapa witryny zawiera błędy”. Jeśli Google nie może pobrać Twojej mapy witryny, wyświetli się komunikat „Nie można pobrać”.

Regularnie sprawdzaj ten raport, aby sprawdzić, czy mapy witryn są nadal wolne od błędów. Błędy w mapie witryny mogą prowadzić do problemów z indeksowaniem i dlatego należy je poprawić. Najlepiej, gdyby mapa witryny została utworzona automatycznie, co zmniejszyłoby ryzyko błędów.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *